Warsztaty Faktura/ tekstura
Sobota 17.10. 2020
WARSZTAT 1 godz 12:00 – 15:00 FRAKTURA
Fraktura (po niemiecku Fraktur, pochodzi od łacińskiego słowa “łamanie”) to krój pisma alfabetu łacińskiego, rozpowszechniony na terenie niemieckojęzycznym. Od XVI wieku aż do współcześności była najczęściej używanym w druku krojem pisma, co sprawia, że również badacze polskich archiwów z zaborów pruskiego i austriackiego oraz genealogowie nie rzadko mają z nim do czynienia. była najczęściej używanym w druku krojem pisma, co sprawia, że również badacze polskich archiwów z zaborów pruskiego i austriackiego oraz genealogowie nie rzadko mają z nim do czynienia.
Fraktura została zakazana przez narodowychsocjalistów w Niemczech w 1941 roku. Choć na początku zyskiwała popularność jako pismo “germańskie”, z czasem, niezgodnie z prawdą zresztą, doszukiwano się jej źródeł w piśmie hebrajskim. Historycy przypuszczają jednak, że ta zmiana w hitlerowskiej polityce wymierzona była raczej w ambitne plany podboju Europy, której kolonizację znacznie ułatwiłoby wspólne pismo stosowane na całym kontynencie. Tym samym od 1941 zaczęto używać antykwy (Antiqua), kroju który wszyscy z nas potrafią bez problemu odczytać także dziś.
Fraktura jest czasami określana jako pismo gotyckie, niemniej pisma gotyckie to cała rodzina krojów pism do których oprócz fraktury zalicza się także inne kroje łamane (niem. gebrochene Schriften) m.in texturę (niem Textur), rotundę (niem. Rundgotisch) czy szwabachę (niem. Schwabacher).
Wszystkie pisma gotyckie charakteryzują łamane i bardzo ozdobne kontury. W stosunku do znanej nam antykwy, kształty liter są bardziej rozbudowane w górnej oraz dolnej części, często zawierają zagięte w formie litery S linie zdobiące, które paleontologom (badaczom starych krojów pism) przypominają nieco trąbę słonia (niem. Elefantenrüssel).
dzie współcześnie używa się fraktury?
Mimo, że ten krój pisma należy do przeszłości, nadal czasami się go używa. Pojawia się tradycyjnie jako napisy z życzeniami w czasie chrzcin, czasami także w reklamach, w tytułach artykułów spożywczych czy na szyldach ulicznych. Zwłaszcza na produktach spożywczych ma przywodzić na myśl skojarzenie produktu rzemieślniczego o wyjątkowej jakości, w przypadku browarów czy restauracji ma sugerować tradycję, gościnność i przytulność.
Ten krój pisma upodobały sobie również zespoły metalowe, punkowe i gotyckie, a także, co nieco zaskakuje, grupy neonazistowskie. Czasami sięgają po niego tatuażyści. Współcześnie nadal jest to krój pisma używany przez mniejszości niemieckojęzyczne na świecie: amiszów, mennonitów i huterytów. W Polsce można takie napisy zobaczyć np. w Olenderskim Muzeum Etnograficznym k/Torunia.
Jedyna w swoim rodzaju. Niezwykle piękna i ozdobna. Pełna gracji i dekoracji. W swojej barokowej wersji absolutnie niedościgniona. A na koniec - zakazana przez dyktatora. FRAKTURA.
Poznamy jej podstawy, kształty, poćwiczymy pisanie w kole i w spirali, słuchając opowieści o niezwykłych przygodach tego kroju pisma.
Będzie nieco kanciaście i bardzo ozdobnie. Sięgniemy do fraktury i spróbujemy pisać w kółku, w kwiatuszku, w spirali i zrobić inne dziwy, jakie czynili wspaniali XVII - wieczni kaligrafowie, tacy, jak Johann Hering, Johannes Neudorffer i inni.
Ale nie bójcie się - spojrzymy na frakturę nieco współcześniejszym okiem ;-) - w końcu to jeden z ulubionych krojów calligraffiti i tatuażu. Kaligrafia to przede wszystkim relaks i odprężenie. Chwila na oderwanie się od codzienności. Przyjdźcie i spróbujcie.
WARSZTAT 2 godz.16:00 – 19:00 TEKSTURA
W okresie XIV wieku jest głównym pismem książkowym Średniowiecza (obok używanej w mszałach missali). Jej cechy to przede wszystkim: zanik elementów okrągłych i zredukowanie cienkich kresek liter. Tekstura jest pismem ostrym, kanciastym, strzelistym. Identyczne niemal kreski liter łączą ze sobą u góry i na dole rachityczne, romboidalne zdobniki. Interlinia jest minimalna, podobnie jak odstępy między wyrazami. Niewielkie są także wydłużenia górne i dolne liter. Wszystko to negatywnie wpływa na czytelność tego pisma.
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że zastosowanie tekstury nie ograniczyło się do kodeksów rękopiśmiennych. W początkach istnienia druku składano nią także inkunabuły (w tym Biblię Gutenberga) stała się wzorem dla pierwszych drukarzy, którzy dążyli jedynie do usprawnienia samego procesu produkcji książki, nie poszukiwali jeszcze w tym okresie nowych krojów. cyt.Historia Pisma
Kanciata tekstura i jej odmiany - charakterystyczne, gęste, jak tkana materia, pismo z najpiękniejszych manuskryptów gotyku; oprócz pisania spróbujemy namalować zakładkę do książek z motywem niezwykłego potwora wzorowanego na angielskim modlitewniku;
Zapewniamy wszystkie niezbędne materiały i narzędzia.
Poczęstujemy kawą i herbatą, będą drobne przekąski, a przede wszystkim wspaniała energia wiele kaligraficznych eksperymentów i poszukiwań.
Koszt jednego warsztatu 120zł/3h
Koszt 2 warsztatów 220 zł/6h
Wpłaty przyjmujemy na konto:
62 1050 1764 1000 0092 1566 5135 w ING Banku Śląskim
Zgłoszenia przyjmujemy mailem kompasedukacyjny@ gmail.com
oraz telefonicznie 510-27-22-37